Dette savner jeg i Finnmark

Jeg tenkte å lage en liste med ting jeg savner i Finnmark akkurat nå, og når vi har bodd her nede en stund skal jeg igjen fortelle hva jeg savner med Finnmark. Kanskje man ser en forskjell? Savner jeg noe mer da, eller noe mindre? 

Naturen. Her er det vanskelig å finne nært til stillhet, selv ute i naturen. Enten treffer du på mennesker, eller så hører du trafikken som brummer avgårde. Oppe i Finnmark kan du gå ut i naturen og få total stillhet, kun dyr og de naturlige lydene igjen. Ingen mennesker på en mils avstand, og trafikken eksisterer ikke. Man trenger heller ikke bevege seg langt før man finner den roen man vil ha. Jeg savner den nydelige midnattssolen og været som kan være på nattetider. 

Det er mindre folk der oppe enn her. Her er det folk OVERALT, jeg blir nesten gal. Jeg er jo langt ifra vant til så mange mennesker, og har aldri likt å bevege meg på plasser der det er mange mennesker samlet. Så det savner jeg veldig med Finnmark, man kan faktisk gå å få stillhet. Jeg er absolutt ingen storby-jente.. Men jeg blir vel vandt til det etter en stund.

Trafikken. Som følge av forrige punkt; med mindre mennesker blir det automatisk mindre trafikk. Til og med i rushtiden var det mindre biler på veien der oppe enn her. Et veldig godt eksempel på at det går lengre tid å bevege seg her nede er der oppe; Lakselv-Alta er nesten samme avstand som Sandefjord-Kristiansand, men bare nesten – Fra Alta til Lakselv er det 17 mil, mens fra Sandefjord til Kristiansand er det rundt 22 mil. Sandefjord-Kristiansand tar rundt 3 og 1/2 time, mens Lakselv-Alta tar 2 timer. På den strekken treffer du på +/- 10 biler som skal samme vei, avhengig av når på døgnet du kjører. Her nede kunne man bare drømt om det. 

Bilen min. Vi lot bilen min bli i Finnmark med tanke på rust. Vi har allerede hatt en runde der vi har fjernet rust i fjor, og tanken på at den kanskje ruster i stykker her nede var grusom. Ja, det er bare en bil, men kan jeg la være – så gjør jeg det. Dessuten har jeg en bil når jeg kommer nordover, så har de også en bil i tilfelle noe skjer med noen av de andre. Men jeg savner bilen min, for den er så ufattelig god å kjøre. Folk kan si hva de vil om BMW, men de er utrolig gode biler å kjøre (syntes jeg). 

Mindre å bruke penger på. Det som er så fint nordpå, er at det er så få store kjøpesenter som man kan bruke penger på. Her brukes det bare penger på mat og drivstoff, samt alle de voksne tingene som forsikring, lån, kjøretøy osv osv. Det betyr derimot ikke at folk nordpå bruker mindre penger enn folk sørpå – vi har internett alle sammen 😉 

Kulden. Altså, her nede er det alt for varmt for meg og kan ikke kle på meg en genser før det blir for varmt – selv om det er fort kaldt til noe mindre klær i utgangspunktet. Huff, kulden er noe jeg savner med Finnmark. Det gjør også at man setter mer pris på de dagene det faktisk er varmt ute – og man nyter det fine været. Her nede blir jeg varm bare av tanken på klær, og vær gang jeg går på bade må jeg flykte før jeg blir svett. Ender som regel opp med å bli helt svett i panna.. 

InternettetOverraskende nok er det faktisk bedre nett nordpå enn her, det går mye raskere – både på 4G/3G og hjemmenettet. Av og til blir jeg faktisk helt gal av det nettet her, for det går så utrooolig lang tid å lastet opp et bilde for eksempel. Det er til å bli sprø av. 

Vannet. Vannet her smaker helt forferdelig, jeg overlever – men jeg savner virkelig vannet Nord-på. Det smaker så friskt, og kaldt. 

Eemil. Jeg visste ikke at det gikk an å savne hesteryggen og Eemil så mye som jeg gjør nå. Jeg savner den store friesergutten.♥ Ettersom “året” her nede ikke er helt begynt, så har jeg heller ikke helt kommet meg på plass å tenke hvordan jeg vil gjøre det med hestelivet mitt. Jeg har litt lyst å begynne å ri her sørpå også, så kanskje man gå på jakt etter noen som vil ha en forrytter eller noe. 

Ps; selvfølgelig savner jeg familien min, men det er nesten et selvfølge så orket ikke nevne det som et punkt 😉 

Selv om jeg savner mye i Finnmark, og føler jeg ikke helt passer inn her nede – så gleder jeg til å se hva dette opplegget kan gjøre med meg og jeg tror jeg bare har godt av det. Dette er faktisk ganske spennende, selv om det er skummelt på samme tid. Wish me luck!

4 kommentarer

Siste innlegg