Dette elsker og hater jeg ved å være jente

Hater

Mensen. Det er helt klart at det verste med å være jente er mensen. Hvem vil vel blø hver fjerde uke nedentil? Å er nødt til å beskytte trusa med et bind eller stappe noe opp som en propp. Å opp på det hele kommer sjokoladesuget, det grinete/triste/rastløse humøret og smertene. Nei, det er helt klart det verste. I tillegg til at vi faktisk er nødt til å betale for bind og tamponger, det er litt sykt egentlig – selv har vi ikke bestemt at vi skal ha mensen. 

“Jenter skal være så fin.” Det ligger fra gammelt av at jenter skal være så “fin” og elegant, men vi kler oss slik vi vil, vi lukter ikke bestandig blomster, og det kommer faktisk noe ut av ræva vår også. Vi kan lukte svette når vi har trent, eller hardt arbeid. Vi er mennesker, og ikke objekter – eller dukker. 

Kvinnesynet. Selv om kvinnesynet i dagens samfunn er mye bedre enn fra gammelt av, er det fortsatt litt igjen. For enkelt menn er fra den tiden, og har fortsatt det synet som sine foreldre. Synet der menn mener at det eneste kvinner duger til er å stå på kjøkkenet å lage mat, og ta vare på hjemmet. Synet på at kvinner er objekter. Det er vel ingen hemmelighet at mannen er det dominerende kjønnet, men kvinner tar stadig innpå og for å bevise at vi kan være like flinke som menn – om ikke flinkere. 

Den bitch-holdningen mange jenter har. På sosiale medier blir det delt mange ulike bilder, og kropp er åpenbart en vinner. Men det merkelig hvordan det er kvinnen som mottar mest hat ved et kroppslig bilde, mens om mannen gjør det samme – hylles han. Det er også veldig merkelig å tenke på at det er kvinnen selv som rakker ned på andre kvinner. Menn mottar nok ikke det samme hatet, fordi kvinnen liker det hun ser, samtidig liker hun det hun ser hos andre kvinner – men blir sjalu for hun ikke har det samme og da rakke ned på andre. Kvinner har en forferdelig måte å mobbe eller såre andre kvinner på – utestengning, løgner, bitch-blikk og ordene hun velger. Mobbing som skjer kvinner seg i mellom skjer i det skjule, det nesten ingen ser. Jenter kan være så ufattelig stygge med hverandre.

Elsker

Det lange håret. Jeg vet ikke, men jeg har alltid elsket langt hår og selv om gutter også kan ha langt hår syntes jeg faktisk selv at det passer bedre på jenter. Sier ikke at det er galt at enkelte gutter har litt lengre hår. Håret mitt betyr også veldig mye for meg, og føler jeg selv passer best med langt hår. 

♥Kroppen. Kvinnekroppen er magisk, på veldig mange måter. Jeg elsker de kvinnelige formene og det som gjør at vi er kvinner – det som skiller oss fra menn. Å det gjør det litt ekstra merkelig at kvinnekroppen får mer hat enn den mannlige kroppen. Kvinnekroppen er fantastisk; vi kommer oss gjennom et svangerskap og bærer rundt på et barn i ca. 9 måneder og vi produserer mat til dette barnet. 

Pynte meg. Selv om gutter også kan pynte seg – blir det ikke det samme, på en måte. Det å pynte seg som jente er et heeeelt annet nivå, og jeg elsker å pynte meg – det er bare at, det er faktisk ikke like gøy å gå så pyntet ute (vet ikke hvorfor). Det som også er supert med å være jente, er at man trenger ikke engang klær for å pynte seg, selv undertøyet kan være utrolig sexy og pent.

Billigere klær. Jenteklær er ufattelig billig i forhold til gutteklær. Gutta må punge ut med hundrevis av kroner for en bukse – som jenter kan få for 100 kr. Man får utrolig mange fine klær til under 200 kr, sykt digg – kanskje det er grunnen til at jenter shopper så mye? 😉 

Jenter får som regel viljen sin. Det er kanskje litt å ta i, men som regel får jenter det som de vil. Jeg vet ikke om det er fordi vi er så sinnssykt god til å overtale eller om det bare er fordi vi er liten og søt 😉 

Jenter kan virke kostbar, uten å virke uinteressert. Jenter har den fordelen med at vi kan virke kostbare, samtidig så virker vi ikke uinteressert. Gutter som er kostbar, virker veldig uinteressert og kan få en hver jente til å gi opp håpet. 

Mental styrke. Selv om kvinner kanskje ikke er like fysisk sterk som mannen, har vi en utrolig mental styrke. Vi er sterk fysisk også, men ikke på samme vise som mannen – kvinnen bærer fram et barn, for ikke snakke om å føde det! Det tar mye både på det fysiske og mentale. Det er beundringsverdig. 

Ps, har fått hjelp fra noen fantastiske kvinner til dette innlegget – så jeg er ikke helt alene om ideene! Det er mye jeg elsker ved å være jente – men jeg er gått helt tom for ideer. Hva elsker du og hva hater du ved å være jente?

4 kommentarer
    1. Anbefaler mens-kopp fremfor tamponger! Den fra organicup synes jeg er best og den er veldig lett å bruke. Kan være tricky i starten, men når man får det til er det vanskelig å huske hvordan man klarte seg før man fikk menskopp! Man kan ha den oppi i 12 timer uten at det er ekkelt og ikke minst så er det ikke farlig! Man sparer også miljøet, for menskoppen kan man ha i masse år.
      MEN om man bruker menskopp må man huske at det er en livmortapp inni skjeden, og hvis den ikke er oppi koppen kan man blø utfor, så man må forsikre seg om det 🙂 Men eller så har menskoppen gjort alt lettere for meg, mindre utgifter, mindre menssmerter, det blir lettere å trene og bade osv!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg