TB: Disse sangene har jeg danset til

Når jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi en uke kalt “teateruka” som ble arrangert i februar-mars- april området, og det var den gøyeste uka på hele året. Teateruken var en uke der hele ungdomsskolen skapte et teaterstykke. Alt fra idé, til elektronikk, dans og roller ble skapt av elevene, med hjelp fra både lærere og de som arrangerte dette. De som arrangerte dette gjorde grovarbeidet, lagde dansekoregrafier, hvilket stykke vi skulle gjøre om på og skrive manuset, men elevene fikk selvsagt komme med egne ideer osv. Vi ble delt i grupper som blant annet skuespillere, dansere, teknikkere som styrte lys og lyd, statister som sprang med rekvisittene ut på scenen, kostymelager som lagde kostymene og rekvisittene fra bunnen, PR-gruppen som gjorde at salen ble fullstappet med mennesker og kokker som lagde mat til hele skolen. Dette var de jeg klarte å komme på, siden det er flere år siden jeg var med på dette. 
Den ble ikke arrangert hvert år, men jeg fikk være med to år før de gjorde om på programmet. Jeg vet ikke om teateruka enda er noe de holder på med, men jeg vet at lillebror var med et år når han gikk på ungdomsskolen. I forhold til meg, fikk han bare oppleve dette det ene året. 

Begge årene var jeg med i dansegruppen, for jeg har alltid elsket dans. Å jeg angrer ikke ett sekund på at jeg var danser begge årene. Det var hardt arbeid, og vi øvde hver dag fram til forestillingen. Vi hadde tre dager på oss. Vi begynte med teateruken mandag, og forestillingen var klokken seks på torsdag samme uken. På tre dager skulle vi lære tre eller fire danser, skuespillerne skulle lære seg hele forestillingen, kostymegruppen skulle lage alle kostymene og rekvisittene og teknikkerne skulle lære seg med hele panelet + programmet. Men vi klarte det, og det ble sykt bra. Syntes jeg, kanskje ikke profesjonelt – men det er begrenset hva en hel skole som ikke har erfaringer med teater kunne gjøre på tre dager. Forestillingene tok utgangspunkt i veldig kjente eventyr, men med egne vrier fra dagens samfunn. Jeg husker at en forestilling som vi holdt i 2014 var blandet med mange fortellinger og fikk tittelen Rødhette og ulven i Billefjordemommeby og var innvandret av prinser og prinsesser. Alt fra Peter Pan som endte med å like en av samme kjønn, rødhette og ulven til havfruen Ariel, Rapunsel,  Aladin og Jasmine osv. Den andre husker jeg faktisk ikke i farten for den ble lagd i 2012, men jeg tror den var noe sånt som Snehvit og de syv RBK’erne

I 2012 danset jeg blant annet til Jennifer Lopez – On The Floor, Katy Perry – Firework og Kat Deluna – Drop It Low. I dag kan jeg ingen av dansene, men jeg husker noen trinn fra enkelte av sangene. Jeg husker at under denne forestillingen så gikk det ikke like bra som forventet med dansingen, jeg husker det var noen av de andre som ikke klarte å følge helt med (siden personen nesten aldri var på øvingene) så jeg snublet nesten i personen. Piiiinlig, men ingen sa noe på det.

       

I 2014 danset jeg til Pitbull feat. Ke$ha – Timber, Ylvis – The Fox og Jason Derulo – Merry Me. The Fox sangen var kanskje den morsomste å danse til, for det var en skikkelig tulledans egentlig, vi løp jo rundt som dyr på scenen, haha! Det tror jeg faktisk var den vanskeligste å lære seg også, og jeg husker dermed nesten ingen trinn fra den i dag. Vi lagde faktisk egen koreografi til Merry Me, da vi hadde to som hadde gått på dansing tidligere, og jeg må si den ble temmelig bra. Husker bittelitt fra refrenget på den. 

       

Av og til vil jeg bare tilbake å gjenoppleve hele opplegget, for det var så gøy! I 2014 endte jeg opp på legestasjonen etter den etterfesten, jeg tror det blitt for mye adrenalin den kvelden. Det var ikke så ille da, men jeg sprakk et blodkar i nesa, så jeg stoppet ikke å blø fra nesen før etter ca. 9 timer. Det endte med en legetime på Hammerfest Sykehus noen måneder senere, men nesa ble bra igjen da! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg