Utdanning? Jobb? Framtiden?

For mange er det utrolig vanskelig dette med framtiden. Hva skal man egentlig gjøre hele livet? Noen har klare planer for hvilke utdanning de vil ta, og hva de vil jobbe med. Mens for andre er dette et stort spørsmål, som føles umulig å svare på. 

Når jeg var mindre visste jeg alltid hva jeg ville bli. Jeg hadde staket ut retningen min som veterinær. Men når jeg kom over på videregående ble jeg veldig usikker, og etter et halvt år så hadde jeg bestemt meg. Jeg skulle ikke bli veterinær. Jeg gikk uten å vite hva jeg ville etter videregående, helt fram til vinteren det var på tide å søke. Da hadde jeg slått fast, jeg skulle søke meg inn på journalistikk i Kristiansand. Dette var også det eneste studiestedet jeg søkte på, og den eneste utdanningen jeg søkte. 

Hit kom jeg inn, og her har jeg nå snart gått et skoleår. De siste ukene har jeg blitt veldig usikker på om jeg skal fortsette videre, eller om jeg skal avslutte etter dette året og reise hjem. Hjemlengselen er stor, og jeg har egentlig ikke lyst å bo her. Vinterne er grusomme, det er folk overalt og fred finnes ikke. De siste månedene har jeg brukt mer penger i deler til bilen enn jeg har gjort det ett og halvt året jeg bodde hjemme (med lappen og bil) – dette ene og alene på grunn av salt. 
Den eneste grunnen til at jeg er usikker er fordi jeg vil ikke droppe ut nå. Jeg vil så veldig gjerne fullføre. Jeg vil gjøre meg ferdig med skolen, og begynne i arbeidslivet. Jeg liker journalistikken, jeg synes det er gøy. Jeg liker skolen her, jeg trives der. Å hva annet skal jeg gjøre? Jeg har ikke pekt ut noen andre retninger jeg vil gå. Men hva skal jeg sette høyest? Trivselen med å bo et sted og den inderlige hjemlengselen, eller å fullføre det jeg har begynt på og få meg en utdanning? 

Jeg kommer til å bruke noen dager/uker nå framover med å tenke på dette valget. Mange har kanskje meninger om hva jeg burde eller ikke burde gjøre, men eneste som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre, er meg selv. Jeg er den eneste som vet hva som er best for meg. Jeg er den eneste som vet hva jeg trives og ikke trives med. Men setter selvsagt pris på litt råd

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg