Året 2019

2019.. for et år!

Nå går året mot slutten, og jeg ønsker derfor å mimre litt tilbake på året som har gått. Dette året har det skjedd utrolig mye. Så mye at det er helt vilt. Det har vært oppturer, og det har vært nedturer. Det er har vært gode nyheter, og det har vært dårlige nyheter. 2019 blir et år som absolutt ikke går i glemmeboka!

Det som kanskje har satt mest preg på året, er at mamma og Hjalmar bestemte seg for å selge huset. Det ble utpakking, og det ble spørsmål; hvor skal vi gjøre av oss? Da ble det fart på sakene for Daniel, for 1. juli vant han budrunden på det som skulle bli vårt nye hjem. Og allerede i begynnelsen av august flyttet vi inn, og begynte våre små prosjekter på huset som har pågått hele høsten – deriblant parkeringsplassen. Mamma og Hjalmar fikk solgt huset, og kjøpte seg et nytt i løpet av november.
Man kan vel egentlig også si det sånn at jeg nesten har flyttet hjem igjen denne høsten, for jeg har tilbringt minimalt med tid nede på Sørlandet. De gangene jeg har vært der, er fordi jeg har vært nødt.

Påsken 2019 vil bli husket som en påske med utrolig mye godt vær, og fine turer.
2019 har gitt oss mulighet å ta den turen vi alltid har snakket om i flere år. Turen på 22 mil, fra Skoganvarre gjennom Jotka til Finland og tilbake over Karasjokfjellet.
Til og med Kristiansand har hatt noen fine vinterdager!

Jeg og Daniel har reist litt dette året, vi har vært litt over alt. København to ganger, en gang bare oss, og en gang med søsknene våre i sommer der vi oppdaget litt mer av byen. Jeg har vært på Ullared to ganger, og digget begge gangene! Vi har vært i Göteborg to ganger. Vi har ikke minst vært litt rundt i Norge. Vi har også vært på scootermessa i Rovaniemi, og en liten handletur i Haparanda denne høsten.

Dette året er også det året jeg tror vi har brukt mest peng, ikke bare Daniel, men jeg også. Jeg har kjøpt så mye klær at jeg skjønner hvorfor jeg har vært blakk, og ikke minst har jeg kjøpt oss en liten hund, kjære Leo. Vårt nye tilskudd til vår lille familie! Daniel har kjøpt ny bil, og ikke minst hus! Vi har jo også brukt en del av pengene på reise og ting til huset. Men det har virkelig vært verdt pengene, for det er blitt så fint her!

2019 ga oss et nytt tilskudd til familien, lille Leo har smeltet alles hjerter og fått det fint sammen med oss.
København var helt nydelig, både på våren og sommeren.
Volvomuseum for en gjeng bilinteresserte mennesker.
København ble utforsket på el-sparkesykler!

På skolen har vi gjort litt av hvert. Begynnelsen av året startet vi med å lage vårt eget magasin, og jeg syns selv vi gjorde en utrolig bra jobb! Fram mot sommeren har vært full av gøye ting, vi har laget podkast og et undersøkende prosjekt om fillers og botox. Etter sommeren hadde vi et valgfritt semester, der vi kunne gjøre noe helt annet så lenge vi fikk 30 studiepoeng og det ble godkjent av administrasjonen. Jeg valgte å ta Interkulturelle emner på skolen jeg allerede går på. Her har jeg fått lære litt av hvert, mye om de mange folkeslagene og kulturene vi har fått til Norge gjennom tiden. Emnene har gitt meg mange nye ideer og et nytt perspektiv på veldig mange ting. Jeg har likevel klart å tilbringt mye av tiden min hjemme i Lakselv gjennom høsten.

Ikke minst har jeg tatt opp ridning dette året, etter nesten to år borte fra sporten. Jeg fant meg først en hest i Kristiansand jeg tok hånd om et par måneder, en araber. Jeg sluttet fordi jeg så at pengene ikke strakk til akkurat denne perioden, og fordi jeg begynte å reise hjem inni mellom, det var dessuten snart sommerferie da jeg kom til å være hjemme i Nord. Gjennom sommeren red jeg den nye hesten til eieren av den tidligere fórhesten min Eemil. Nok en frieser vallak, og jeg hadde falt pladask for skapningen. Da hun spurte meg denne høsten om jeg kunne tenke meg å ri han fast to ganger i uken, sa jeg så klart ja og var tilbake i salen på yndlingsrasen min. Jeg fikk deltatt på ett kurs i løpet av høsten, og var i gang igjen.

Sebastiaan har tatt meg med storm, og en mektig skapning som har sin egen sjarm.

Vi har også mistet noen dette året. Den første var vår kjære lille Lucky som har vært en del av livet vårt i 17,5 år. Den lille hunden både jeg og lillebror har vokst opp med. Hjalmar mistet faren sin på vårparten, og denne høsten gikk også min kjære farmor gikk bort. Sammen med familien fulgte vi henne til det siste hvilestedet.

Jeg vil si at hele dette året totaltsett har vært veldig fint. Jeg har opplevd mye nytt og hatt det veldig gøy! Vi har funnet på mye sprell og fått mange minner for livet. Ja, selvfølgelig har det vært vanskelige stunder og tøffe nyheter, men hvilket år går helt knirkefritt..?

Nå er jeg spent til hva det nye året, 2020, kan bringe med seg. Alt kan skje!

Vi fikk nøklene til vårt nye hjem i begynnelsen av august, og var i full gang med de små prosjektene våre.
Snøen kom tidlig i år, og mye av den la seg fort.
Vi tok farvel med de siste solstrålene i begynnelsen av november, og mørket senket seg over Finnmark.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg