En heftig natt

I går skulle jeg og Daniel hente en leveranse i Alta som kom med det siste flyet. Til Alta er det to timer kjøring under normale forhold, og vi regnet med å være hjemme igjen rundt klokken ett-to i natt. Det ble langt ifra virkelighet.

På vei til Alta var det litt snøbyger, men det gikk ganske greit. Vi brukte bare de to timene. Vel framme i Alta fikk vi spist litt og lastet den leveransen vi skulle ha med oss. Vi brukte kanskje rundt én time i Alta før vi satte kursen tilbake til Lakselv. Klokken var bikket tolv.

Den lille tiden vi hadde vært i Alta, hadde været totalforandret seg. Den første fjellovergangen vi skulle over, Sennalandet, ble kolonnekjørt. Det var greit nok det, vi brukte utrolig lang tid over, men det var ikke så fryktelig dårlig vær.. før etter bommen på andre siden. Du søte lille! De hadde jo ikke brøytet, så det var jo store snømengder og skavler på veien. Opp til flere ganger trodde vi lastebilen foran skulle kjøre seg fast, noe den heldigvis ikke gjorde.

Klokken bikket tre når vi endelig kom fram til Skaidi, der vi sjekket om fjellovergangen til Olderfjord var åpen på nett. Vi fikk kostet baklyktene litt før vi satte kursen mot fjellet, der bommen sto åpen. Været var svært dårlig, og jeg satt spørsmålstegn på at bommen kunne stå åpen i dette været. Vi nådde ikke kjøre så fryktelig langt før vi traff på brøytebilen, og vi ble bedt om å stoppe bak ambulansen som sto litt lengre fremme. Vi måtte vente på han mens han stengte bommen, vi ble gjort om til kolonne. Det var så dårlig sikt med snø og vind at brøytebilen selv hadde problemer med å se. Det gikk i knapt 20 km/t.

Foto: Skjermdump fra Google Maps.

Vel over fjellet, og bare den lille biten til Lakselv igjen. Været var ikke så fryktelig dårlig på dette strekket, og det gikk egentlig ganske greit fra Olderfjord. Vel fremme i Lakselv fikk vi byttet bil, da det ikke var jeg selv som skulle kjøre leveransen videre, og vi parkerte utenfor huset klokken 05 i morges. En tur som skulle ta 2 timer, endte opp i 5 timer.

Noe av det jeg digger med Finnmark, er de utfordringene vi får her oppe. Jeg liker det dårlige været. Både jeg og Daniel drar ut med engang det er snø i lufta. Det gjør det litt mer spennende. Det er noe av sjarmen med å bo i Finnmark. Finnmarksjente tvers igjennom❤️

I dag kjenner jeg at det har vært en heftig lang natt, for jeg er både sliten i hodet og trøtt. Vi la oss når vi kom hjem, og sto opp i tolv tiden igjen. Dagen i dag har vi gjort litt småting, og nå bare jeg nyte den lille tiden jeg har igjen med Daniel. God tirsdag alle!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg