Hvorfor bor jeg her?

Gjennom mine over 20 år i denne verden, har jeg fått høre støtt og stadig; hvorfor bor vi egentlig her?

Vi har enten dag eller natt, ikke dag og natt. Vi har mer vinter enn vi har sommer. Vinteren er kald, spesielt i januar og februar. Vi bruker derfor mye penger på oppvarming. Sommeren er det som oftest kaldt, mye mygg og kun en sjelden gang har vi temperaturer over 15 grader. Avstandene er lange, og flybillettene svindyre. Drivstoff er heller ikke billig.
Skal du forflytte deg på vintertid, er det ikke sikkert du kommer fram da du ønsker. Ofte møter du på dårlig vær, stengte veier, eller kolonnekjøring. Bilkjøring på vinteren i nord er ikke til å leke med. Vi har også alltid med varme klær i bilen, for skulle man få trøbbel med bilen kan det fort bli meget kaldt.

Bygdene våre er små, og har sjeldent de butikkene man ønsker, som regel bare det nødvendigste som matbutikk og bensinstasjon, kanskje vi presser inn en klesbutikk her og der. Det tar alltid én uke eller mer for å få ting med posten, så en god dose tålmodighet må man ha. Karrierevalgene er få om man vil bo her, så dersom man ønsker en fancy tittel må man som oftest flytte. Skal du studere, må du nesten alltid flytte på deg, eller ta et studium som er nettbasert eller samlingsbasert. Så.. hvorfor bor vi egentlig her?

Det er noe spesielt her oppe. Vi har kanskje ikke flest butikker, men våre butikker inneholder mye forskjellig på en plass, og de har som regel det man trenger. Vi er et lite samfunn vi også, som drives rundt av ildsjeler, den vanlige mannen i gata og business-mennesker med kreative ideer for å få hjulene til å trille. Vi bruker penger. Vi handler. Vi kjører rundt i bil, og fikser den når det trengs. Vi bygger, og vi utvikler oss. Vi har en jobb å gå til; om det være som håndverker, butikkansatt, lærer, ledere osv osv.

Jeg trives her på grunn av naturen og menneske som bor her. Jeg trives i klimaet vi har. Jeg trives med personene rundt meg. Jeg trives med utfordringene været gir oss. Jeg elsker mørketiden, selv om den noen ganger kan være tung. Desember er ikke den samme uten mørketiden, og julelys får en helt ny betydning. Fargespillet på himmelen blir magisk på den tiden av året, både i mørketiden og når solen sakte begynner å vise seg igjen. Ikke minst nordlyset på en klar stjernehimmel om kvelden! Det er fascinerende å se på, og jeg kan stå der i evigheter. Midnattssolen på sommeren er noe eget, noe jeg elsker med nord.

Jeg trives her på grunn av de turene naturen kan gi meg. Snøscooterturer på vinteren med både isfiske og overnatting i telt på fjellet. Fisketurer, bærturer og campingturer på sommeren. Det å dra i skogen, og på fjellet, er en befrielse. Jeg kan gå rett ut husdøren til naturen. Naturen er min nabo. Dyrelivet, været, lyset og naturen.. det er grunnen til at jeg bor her.
Jeg glemmer aldri turen vi tok en påske for noen år tilbake. Startet opp på fjellet med snøscooter klokken ni en kveld. Der fyrte vi opp bål, stekte pølser, grillet marshmallows og drakk kakao med bålet som eneste lyskilde, mens vi hørte rypa i buskene ikke langt unna oss. Det er noe jeg aldri glemmer.

Jeg trives her, fordi jeg har vokst opp her. Dette er mitt hjem. Det er her jeg har min familie. Foreldrene mine. Livet mitt. Jeg liker hvordan folk som bor her er. Jeg holdes her, fordi det er på denne måten jeg liker å leve. For meg har det aldri vært viktig med shopping, kaféturer eller spennende aktiviteter i helgene. Jeg bruker helgene mine ute i naturen, sommer som vinter.

Jeg har bodd 2,5 år sørpå, og helt ærlig.. jeg savnet hjem til nord fra første stund. Sør-Norge er for meg, et sted man reiser til på ferie; er der noen dager/uker og gjør alle de tingene man ikke har tilgang til i nord. For noen andre er det å dra til Nord-Norge en ferie, og det er helt greit, for vi er forskjellige. Det er en grunn til at noen bor i nord, og noen bor i sør.
Men ikke kom her å fortell meg at det er bedre å bo i sør, for selv om du spør deg selv “hvordan klarer de å bo der?”, så er det for meg et eventyr. For alt du vet, så tenker jeg akkurat det samme om deg og Sør-Norge.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg