Undersøkende journalistikk

Nå er jeg tilbake på Sørlandet og regn. Jeg føler at det kun regner når jeg er her, og på onsdager. Heldigvis så trengte visst Sørlandet litt regn, heh!
Nå har vi begynt på det siste emnet for dette semesteret, som jeg vil si er det mest krevende emnet så langt. Vi har nå begynt på Undersøkende journalistikk, og jeg har litt indre panikk. Det er helt overveldende, men jeg skal prøve å ikke stresse!

Man kan se på Undersøkende journalistikk som etterforskning, nesten. Det er en lang prosess, mange kilder og grundig arbeid. Vi så en film på skolen i dag, som heter Sannhetsjegeren. Det er en dokumentar om hvordan en journalist frikjente en uskyldig mann for to mord på 70-tallet i Trondheim, ved hjelp av å “etterforske” saken, dommen og vitner som politiet hadde oversett. Vet ikke om dere har hørt om Fritz Moen? Han satt 18,5 år i fengsel for disse to mordene, som han aldri hadde noe med å gjøre. Du kan lese litt mer om det HER.  Vi skal ikke gjøre noe så avansert denne perioden, men dette er det ekstreme tilfellet – journalisten jobbet med denne saken i rundt åtte år!

Jeg har akkurat vært en tur ute i regnværet, så jeg måtte nesten lage meg noe skikkelig godt etter en liten varm dusj. Nå skal jeg snart finne sengen, øyelokkene begynner å bli tunge nå.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg