Ting jeg var redd som barn

Flammer, ild. Jeg hatet stearinlys og brennende bål i peisen om den ikke hadde gitter foran. Jeg var livredd for brann, og det plaget sinnet mitt. Jeg hadde ofte mareritt om brann, og mange ganger var det slik at jeg ikke fikk sove fordi jeg hadde bilder i hodet om at veggen på rommet mitt sto i brann. Sto et stearinlys på siden måtte jeg stirre på det og følge med at det ikke tok fyr slik det sto. 
I dag elsker jeg å tenne bål og ha levende lys i huset, men jeg er fortsatt veldig nøye på å slukke det før jeg legger meg eller skal noen plasser. Brann er fortsatt min største frykt, men kanskje ikke i den graden når jeg var liten. 

Flystyrt. Jeg var ikke så glad i å fly når jeg var mindre, og ting som hadde liten betydning, hadde stor betydning for meg. Jeg var ufattelig nøye på å skru av telefonen min når jeg gikk ombord i flyet, fordi jeg trodde det hadde en betydning for om vi skulle styrte eller ikke. 
I dag synes jeg det er helt ok å fly, jeg har skjønt at det har ikke SÅ stor betydning om min telefon er på, bare i flymodus. 

Lyn og torden. Når det begynte å lyne eller tordne løp jeg alltid rundt i huset å trakk ut alle stikkontakter, jeg og en venninne pleide alltid gå campingvogna fordi det var “trygt” og det var det de voksne fortalte oss. Det var jo tryggere å være i bilen/campingvogna enn i huset, hah. 
I dag synes jeg det er litt gøy når det bråker fra himmelen, og blinker. Spesielt når jeg får det på video eller bilde.

Nordlyset. Som barn ble vi alltid fortalt at hvis man viftet med noe hvitt til nordlyset så kom det å tok deg. Det gjorde at jeg selvfølgelig ble redd for at nordlyset faktisk kunne ta meg! 
I dag er nordlyset det mest fantastiske som er på kveldstid i vintermørket, og det skremmer meg ikke litt engang. Det er utrolig nydelig der det danser på himmelen, og man får vanvittig fine bilder av det også. 

Russen. I fjor skrev jeg et eget innlegg om dette. Jeg var redd for at russen skulle komme å hive meg i myra fordi det var det alle i klassen fortalte meg på barneskolen. De gjorde selvsagt ikke det, for jeg viste ingen interesse for russen og ingen som var russ kjente meg. Vil du lese det innlegg? Klikk HER. 
Nå skjønner jeg jo at det bare er gøy, og jeg har jo vært russ for ett år siden. 

Mørket. Jeg var skikkelig mørkeredd som liten. Jeg kunne fint sove på et mørkt soverom, og jeg var egentlig ikke redd for noen monstre under sengen. Det jeg derimot var redd, var å se ut av vinduet når det var mørkt, eller gå ute i skogen når det var mørkt. Jeg kunne fint gå langs gatene i bygda i mørket, men straks det var skog og slikt var jeg alltid redd for rovdyr. Jeg kunne ikke se ut vinduet da jeg var skikkelig redd for at noen skulle stå på utsiden og skremme meg, jeg hatet det virkelig! 
I dag kan jeg fint gå ute når det er mørkt, det er faktisk litt koselig. Jeg er nesten ikke mørkeredd. Men ser jeg skrekkfilmer så kan du glemme å få meg ut av døren om det er mørkt ute. 

4 kommentarer
    1. Var, og er, redd for noen av disse tingene jeg også! Kjente meg igjen i det med russ, og jeg skal være russ i år, hjelp, haha! Feel free til å ta en titt innom bloggen min og følge den 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg