Året 2018

2018.. Hvor skal jeg begynne? For et år det har vært! Så mange oppturer, og så mange nedturer – helt klart flere oppturer enn nedturer. Det har også helt klart vært et turbulent år, med mye gøy! Dette året har vært fullt av opplevelser, som jeg virkelig kommer til å ta med meg videre! Kan 2019 virkelig toppe seg med 2018? 

Året begynte med et brak. Hele året begynte med at jeg kjørte min aller første lange tur. Jeg kjørte for første gang Lakselv – Kristiansand, der jeg selv kjørte hele veien. Jeg var ikke alene, for jeg hadde Neo i bilen sammen med meg, og Daniel kjørte bilen foran meg. Slik var det, vi måtte kjøre to biler hele veien ned. Jeg husker det var utrolig tungt, men at vi kom oss ned til slutt!
Hele vinteren på Sørlandet var utrolig rar. Det har snødd mye, og jeg har virkelig fått testet spaden. Jeg som trodde jeg skulle bli uten snø den vinteren, men der tok jeg feil. Men jeg skjønner hvorfor folk i Sør-Norge hater vinteren så mye, for den er ikke like fin som den er i Nord-Norge..


Våren var hard. Det skjedde mange endringer i livet mitt, og noen tok litt mer tak enn andre. Angsten kom litt tilbake, og jeg måtte lære meg å håndtere den på best mulig måte igjen. Det føltes som å være tilbake til start. Jeg kom meg gjennom det også.
Våren sørpå var vanvittig varm, det var egentlig ikke vår, det gikk rett fra vinter til sommer. Med 23 grader hver eneste dag i tre uker, og den varmeste dagen opp i 30 grader, var jeg virkelig klar for å reise hjem til kalde nord. Jeg fikk fullført det andre semesteret, og startet hjem sammen med mamma, hvor jeg skulle tilbringe hele sommeren. 


Sommeren hjemme i nord var fantastisk. Jeg elsker å være hjemme! Jeg jobbet på Esso (som nå er YX) i slutten av juni, før jeg begynte i min nye sommerjobb – Lakselv varetaxi og bilbergning. Jeg kjørte varetaxi hele juli, og nøt sommeren til det fulle. Gradestokken var oppe i 30 grader også der denne sommeren, så jeg slapp altså ikke unna varmen. Det ble mye bading, til og med på meg, og vi koste oss mye ute i solen denne sommeren. Jeg ble jo til og med brun, bare i Nord-Norge!
Sommeren 2018 vil bli husket som vanvittig varm, og utrolig bra sommer. 

Skolestart nærmet seg, og det var på tide å vende nesen sørover igjen. Lillebror ble med oss på kjøreturen nedover. Jeg var bare én dag på skolen før vi tok båten over til Danmark, og kjørte videre derfra til Tyskland. Hva skulle jeg gjøre i fadderuken, når jeg ikke var med på opplegget, og fadderuken er mest for første års studentene? Ingenting! Så hvorfor ikke bare bruke den uken på å gjøre noe jeg aldri har gjort før? Nemlig å reise til land jeg aldri har vært i! Vi dro med oss de to eldste av de minste søsknene på turen, så fikk de også en opplevelse for livet – og det ble jo så klart mer koselig med flere. I Tyskland var vi på ett av verdens største innendørs badeland, Tropical Islands! Jeg ble faktisk helt forelsket i det stedet altså, det var så utrolig nydelig der og temperaturen var perfekt (kanskje litt kaldt i enkelte tilfeller, har jo vært bortskjemt med over 30 grader så og si hele sommeren). 

Når vi kom hjem igjen var det på tide å begynne studiet. Daniel reiste nordover sammen med lillebror, og begynte å jobbe. Jeg reiste to dager senere etter dem. Jeg hadde ingen obligatorisk skole, så jeg kunne like gjerne studere hjemmefra – så fikk jeg litt ekstra tid hjemme i nord.
Men før eller siden måtte jeg nedover for å fullføre både arbeidskrav, journalistisk prosjekt, kriseøvelse og eksamen – samtidig nådde jeg faktisk å reise både en tur til London og være noen dager i Stavanger sammen med min kjære Daniel når han var der.
September var en hektisk måned, som endte med en trist nyhet om at min kjære bestefar var gått bort. Det betydde at jeg da måtte få tak i flybilletter, for begravelsen hans – den skulle jeg ikke gå glipp av. Selv om flyet og Widerøe var motvillig til det, med å skaffe meg kansellerte fly og busstur, men jeg rakk heldigvis begravelsen likevel. Det var en nydelig og trist begravelse. 

Den samme turen, klarte jeg å overraske Daniel, da han ikke visste jeg kom. Etter tre og et halvt år, klarte jeg endelig å overraske han med å plutselig komme inn soveromsdøren. Det var en opplevelse i seg selv, bare det.

Tilbake i Kristiansand var det på tide å begynne på et stort prosjekt, et prosjekt som tok én måned, et prosjekt jeg har brukt mye tid på. Prosjektet vi hadde i global journalistikk, om Russland. Det var spennende, slitsomt og faktisk veldig lærerikt. Å når vi endelig hadde ferdigstilt det, kunne jeg ta meg en rask tur hjem til Nord-Norge igjen, heh! 

Hjemme i Nord-Norge brukte jeg tiden godt, men jeg slappet mest av sammen med mamma. Det trengte jeg virkelig. Å like før jeg måtte reise sørover igjen, skjedde det vi har ventet en stund på. Mamma og Hjalmar giftet seg – som ble det første bryllupet jeg noen sinne hadde vært i. Det var rørende og spesielt. Et minne for livet. 

Jeg startet på mitt siste emnet for dette semesteret og for 2018, når jeg kom sørover igjen. Økonomi- og næringslivsjournalistikk var et hardt emnet, og det er veldig lenge siden jeg har vært så sliten i hodet etter hver forelesning. Samtidig var det veldig deilig å bruke hjernen igjen, på tall og regneark. Det er jo over to år siden sist jeg brukte tall på denne måten og har ikke brukt regneark siden ungdomsskolen. Jeg fikk tidlig juleferie, og kunne virkelig ta meg en velfortjent ferie når det hele var over. 

Dette året har jeg reist så utrolig mye som dere har skjønt. Jeg opprettet Eurobonus i begynnelsen av året, og allerede i september ble jeg sølv-medlem. Jeg har flydd opp og ned til Finnmark hele denne høsten. Hver måned har jeg vært en liten, eller lengre, tur i Finnmark og det var slik jeg tenkte og håpet høsten skulle bli. Dette året har jeg også vært mange plasser jeg aldri har vært tidligere, og noen plasser jeg har vært tidligere. Danmark, Tyskland og England var land som ble krysset av for dette året.
Dette året har det også gått bort mange personer jeg har hatt kjennskap til, og noen veldig nære og kjære. To av fórhestene jeg har tatt meg av har gått bort i løpet av året – Frøya og min beste Eemil. Bestefar var én av de nærmeste som har gått bort.

Julen gikk mye fortere enn jeg hadde lyst til, men desember er favorittmåneden likevel. Desember begynte med å overraske både mamma, lillebror, stefaren og faren min med å plutselig dukke opp i Lakselv, en skikkelig spontantur faktisk. Det var herlig å være litt hjemme, før jeg reiste ned, tok eksamen, skrev ferdig et refleksjonsnotat og fikk en velfortjent juleferie! Jeg kjørte til Sandefjord og koste meg noen dager før Daniel kom nedover. I år skulle vi ferie julen sammen med gjengen her nede.

Innlegg dette året:  Min Mor Min FarTenk positivtMonday thoughtsHvordan går det? 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg